Cand suferim pe nedrept
In viata aceasta tuturor li se aplica legea rasplatirii. De aceea cei virtuosi sunt cuprinsi de necazuri. De aceea cei nedrepti se desfata in bunatati. Primii sunt pedepsiti aici pentru putinele lor pacate, si in felul acesta nu vor fi lipsiti de rai. Ceilalti sunt rasplatiti aici pentru putinele lor fapte bune, si vor fi pedepsiti vesnic pentru multa lor rautate.
Cand suferim pe nedrept trebuie sa stim ca asta se intampla cu ingaduinta lui Dumnezeu, fie pentru a ne spala pacatele, fie pentru a primi cununa.
,,Nu exista om fara de pacat. Si daca-mi vei spune cum cutare este drept, este milostiv, este iubitor de oameni, sunt de acord. Nu se poate insa sa nu fi facut vreo greseala. Ori va fi fost biruit de slava cea desarta, ori de cartire, ori de altceva. Unul face milostenii, dar nu este curat. Altul este curat, dar nu face milostenii. Unul are o virtute, altul alta virtute. Fariseul postea, se ruga, nu nedreptatea pe nimeni, tinea legea. Insa era mandru. Astfel a fost osandit de Domnul, caci mandria il vatama mai mult decat l-ar fi vatamat toate celelalte pacate la un loc.
Dumnezeu il iubeste pe cel care pazeste poruncile Sale. Pe acela, zice, il voi iubi si Eu si Ma voi arata lui (Ioan 14, 21). Nu pe cel care are bogatii, nu pe cel care este sanatos, ci pe cel care pazeste si implineste poruncile Mele. Si pe cine scarbeste Dumnezeu? Pe cel care nu pazeste poruncile Lui.
Asadar atunci cand vezi pe cineva care nesocoteste voia si legea lui Dumnezeu, fie ca-i bogat, fie ca-i sanatos, sa nu te indoiesti ca Dumnezeu si-a intors fata de la el. Dimpotriva, pe cel virtuos si evlavios, fie ca-i sarac, fie bolnav, Dumnezeu il iubeste. N-ai auzit ce spune Scriptura? Domnul il cearta pe cel pe care-l iubeste si-l bate pe fiul caruia-i poarta de grija (Proverbe 3, 12). Imi vei spune, desigur, ca multi oameni se smintesc din pricina asta. De vina e mintea lor.
Pentru ca nu gandesc in acest fel simplu: rasplata nu este data in viata aceasta trecatoare. Aici este treapta nevointelor. Premiile si cununile se vor da in viata de dincolo.
Nu trebuie sa ne para rau pentru cei care sunt incercati si sufera, ci pentru cei care in vreme ce pacatuiesc nu sunt pedepsiti. Pedepsele, de altfel, impiedica pacatul si conduc la virtute. Insa daca e asa, imi veti spune, daca intr-adevar pedepsele indeparteaza raul, de ce nu ne pedepseste Dumnezeu pentru fiecare pacat al nostru? Va voi raspunde: Daca Dumnezeu l-ar fi pedepsit pe fiecare om pentru fiecare pacat al lui, omenirea intreaga ar fi pierit si posibilitatea mantuirii s-ar fi irosit. Priveste, de exemplu, la cazul apostolului Pavel. Daca Dumnezeu l-ar fi pedepsit pentru prigoana impotriva crestinilor, mai mult, daca l-ar fi omorat, cum ar fi putut sa se pocaiasca, sa savarseasca atatea fapte placute lui Dumnezeu si sa calauzeasca lumea intreaga de la ratacire la adevar? Uita-te si la doctori cum lucreaza. Cand in fata lor se infatiseaza cineva grav ranit, aplica un tratament nu dupa numarul si adancimea ranilor, ci dupa rezistenta organismului. Caci care este folosul daca ranile se inchid dar omul moare?