Saptamana alba

Aceasta ultima saptamana pregatitoare pentru Postul Mare are o randuiala speciala atat din punct de vedere liturgic, dar si practic.
 
In aceste zile nu se mai mananca produse si preparate din carne. Hrana va exclude carnea, dar produsele lactate, oua si peste se vor putea consuma inclusiv miercurea si vinerea. Aceasta se face cu intelepciune, pentru ca trecerea lenta spre zilele de post negru din prima saptamana a Postului Mare nu va perturba sanatatea si buna functionare a organismului. In acelasi sens, desi miercuri si vineri se poate manca si lactate, oua, peste, aceasta se face doar dupa ajunare. Din aceasta cauza nici Liturghia nu se savarseste in aceste doua zile, pentru postul special care se tine.
 
De miercuri a inceput si rostirea rugaciunii Sfantului Efrem Sirul, Doamne si Stapanul vietii mele¦, rugaciune specifica Postului Mare. In seara Duminicii Izgonirii lui Adam din Rai se savarseste randuiala iertarii, caci, asa cum spune Evanghelia duminicii respective, doar prin iertarea si nejudecarea celuilalt primim si noi iertare si nu vom mai fi judecati.
 
Saptamana Alba nu trebuie confundata cu Saptamana Luminata, prima dupa Sfintele Pasti. Daca atunci totul va fi luminat de Invierea lui Hristos, acum doar ne hranim cu hrana alba. Aceste alimente sunt foarte bune pentru organism, ele furnizand nutrienti esentiali pentru o crestere armonioasa, de aceea se si recomanda consumarea lor in aceasta perioada de accentuare a vietii duhovnicesti. Astfel, prin renuntarea la consumul de grasimi animale, dar prin cresterea ingestiei de grasimi esentiale organismului care se gasesc in pestele gras, creierul se hraneste pentru o mai buna intelegere a adevarurilor divine, iar sangele se subtiaza pentru o mai buna circulatie a vietii si hranei in intregul organism. Prin vitaminele liposolubile din aceste produse, ochiul se hraneste pentru perceperea si discernerea realitatilor duhovnicesti. Daca prin calciu, care se absoarbe mai bine din produsele lactate acide, acre, se mineralizeaza si se dezvolta scheletul ce sustine corpul, prin post se desavarseste verticalitatea morala a persoanei.
 
Se observa astfel ca alimentatia randuita de Sfintii Parinti, pe langa efectele pozitive, sanogene, asupra trupului, au si importante efecte pe plan duhovnicesc. Prin aceasta se intelege mai bine randuiala Bisericii care pretuieste trupul, templul lui Dumnezeu, dar il struneste mai ales spre ceea ce ii este de folos si binefacator, si nu spre ceea ce este doar placut, dar nefolositor sau chiar daunator.
 
Biserica promoveaza o randuiala normala si naturala pentru om, acuzand excesele care vin din prea mult sau prea putin. Viata crestinului trebuie sa fie calea de mijloc ce conduce la dreapta intelegere si traire a lui Dumnezeu.
 
sursa Ziarul Lumina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *